Skal det være et dansk 'DSB' anlæg?

Rigtig mange danskere er af naturlige grunde tilbøjelige til at ville lave et 'dansk' anlæg med DSB materiel. Det kan jeg sådan set godt forstå. Som 70'er barn kan jeg også blive betaget og nostalgisk, når jeg ser en flot dansk togstamme. Hvis man som jeg er lidt oppe i årene og nostalgisk anlagt, er det fristende at lave et anlæg i en ramme af en dansk provinsby, hvor man kan have lokomotiver af typen MY og MZ kørende i rød/sorte eller sågar vinrøde farver med typisk dansk farvede passagervogne og hvor alt godsmateriel er markeret DSB. Sådan så det jo ud i monopolets tid.

Et sådant valg kommer dog med en pris. Dels er udvalget begrænset og dels er modellerne ofte dyre, da de er produceret i færre antal. Særligt kan ældre eftertragtede modeller der er efterspurgte af udenlandske samlere blive rigtig bekostelige. Det gælder lokomotiver som vogne. Og hvis man er typen der gerne vil have lange vognstammer med ens vogne og vognenes numre skal være forskellige, så går det helt galt.

Det er imidlertid ikke kun udvalget af naturtro danske lokomotiver og vogne som bliver mindre. Der er også væsentlig færre huse i dansk stil og dem der er koster. Bilproducenterne laver også meget færre danske modeller af eksempelvis politibiler, postbiler o.lignende og disse er typisk noget (eller sågar meget) dyrere end f.eks. tyske politi- og postbiler.

Udvalget bliver større, hvis man er villig til at blande producenterne. Det vil jeg klart anbefale, hvis man har besluttet sig for den nostalgiske DSB-løsning. Märklin laver hvert år nogle danske modeller, men det er ikke sjældent, at der er tale om modeller der kun i begrænset omfang er rigtig naturtro. Roco laver også danske modeller, hvilke efter min overbevisning er mere naturtro end Märklins, men jeg har talt med masser af togentusiaster, som ikke vil have dem, fordi understellet er en standardløsning eller sågar fordi bestemte hådtag sidder forkert. Dette er dog ofte tidligere ansatte ved DSB. Det er min opfattelse, at nogle af de danske producenter er bedre til at lave ægte danske efterligninger, men så er kvaliteten efter min mening ikke på Märklin og Roco niveau.

Endlig kan der opstå udfordringer, når det kommer til andre detaljer på anlægget. Signaler, vejlskilte o. lignende er lavet i rigelige mængder som efterligninger af de tyske, men det er sværere og dyrere, når man skal have fat i danske.

Når alt det så er skrevet, så kan man jo også bare sætte en grænse for, hvor naturtro det skal være. Jeg er ikke selv fanatiker, så jeg ville godt kunne leve med flere ens vogne med samme numre. På den anden side foretrækker jeg dog, at lokomotiverne er forskelligt nummereret. Lokomotivnumrene er særligt tydelige på danske modeller, da de i hvert fald tidligere var påført med relativt store typer. Endlig handler det også om navngivning i styreenheden, hvor det er oplagt at bruge lokomotivnummeret i navnet. Der er dog mange der har lavet rigtig flotte danske anlæg, så umuligt er det ikke, og jeg synes ikke man skal lade det superflotte anlæg være fjende af det perfekte.

Når mit eget drømmeanlæg ikke er dansk, handler det ikke om prisen. Dertil har jeg over tid brugt alt for mange penge. For mig handler det om den omkringliggende natur. Jeg synes det bliver lidt kedeligt med et helt fladt landskab, og jeg synes også den danske husstil bliver lidt kedelig. Hvor jeg godt kan forestille mig et dansk anlæg med vogne med ens numre, har jeg det noget sværere med DSB materiel i et bjergrigt landskab med alpehytter. Det er naturligvis en smagssag.

Hvis man gerne vil kombinere noget dansk med eksempelvis noget tysk, så kan man jo lave en kopi af Padborg området. Det har jeg selv tidligere haft i tankerne. Når jeg engang skal realisere mit drømmeanlæg bliver det dog et anlæg inspireret af Rhindalen mellem Koblenz og Mainz i Tyskland. Mine elskede danske modeller bliver i vitrinen.